november 25, 2014 Rifka Schepers

Niet meer @home bij Ziggo

Op straat door Ziggo

Ziggo gooit ons uit ons digitale huis. Zonder pardon op straat. Ok, de digitale snelweg op. Wij kunnen niet langer gebruik maken van onze @home-adressen waar we al jaren privé mee mailen. Na meer dan 15 jaar trouwe dienst stoppen onze privéadressen. We wisten het al even, maar na de reminder van vandaag in mijn e-mail is het glashelder: Ziggo gooit ons eruit. Ik ben teleurgesteld. 

  • Martin.rifka@home.nl,
  • rifkaschepers@home.nl,
  • martindijkers@home.nl,
  • luukdijkers@home.nl en
  • hugodijkers@home.nl gaan uiterlijk 3 maart 2015 uit de lucht.

Ziggo wil niet betalen

Waarom? Omdat Cogas (netbeheerder) en Ziggo (provider) er samen niet uitkomen. Cogas heeft een nieuw glasvezelnetwerk in Vasse e.o. gelegd. Ziggo moet over die kabel naar haar klanten, maar wil niet betalen wat Cogas voor het gebruik vraagt. Dat kan natuurlijk. In het zakelijk verkeer neem je soms afscheid van elkaar. Ziggo stopt te leveren via het netwerk van Cogas.

‘Stap even over, is zo gepiept’

En nu erger ik mij, en met mij half Twente, aan de knullige communicatie die sindsdien is ontstaan. Zowel Cogas (die met Ziggo stopt) en Caiway, (de zus van Cogas die de klanten van Ziggo overneemt) als Ziggo hebben in al hun arrogantie volledig onderschat wat dit voor de huidige Ziggoklant betekent. Het makkelijke: ‘Stap even over, is zo gepiept’, is iedereen volledig in het verkeerde keelgat geschoten. Kranten stonden er vol van, gemeenteraden kwamen met spoed bijeen, actiewebsites en folders met alternatieven voor Caiway schoten uit de grond, juristen, RTV-Oost en Kassa doken erop, Facebook-actiepagina’s hebben ruim tienduizend volgers. Gek-ken-huis! Iedereen ergert zich, vooral aan Cogas en Caiway.

Ziggo laat me barsten

En ik stoor me aan Ziggo. Want ik ben een loyale, trouw betalende klant van Ziggo. En die laat me nu barsten. Zomaar. Uit het niets. Wat mij daarbij het meeste steekt, is dat Ziggo geen verantwoordelijkheid neemt voor onze relatie. In de reminder dat ik echt serieus gedist wordt, stellen ze “Een vervelende situatie, waaraan wij helaas niets kunnen veranderen.” Dat is gewoon niet waar. Natuurlijk kunnen ze dit wel veranderen, maar dan moeten ze meer betalen. Dat kunnen ze wel, dat wìllen ze niet. Als ze dat eerlijk zouden zeggen, zou ik daar waarschijnlijk best begrip voor hebben. 

Boter op hun hoofd

Dat hebben ze alleen niet gedaan. Zowel Cogas als Ziggo hebben boter op hun hoofd. Begin januari kwam het eerste bericht van Cogas, dat ze de glasvezel gingen aanleggen. Mooi, geen probleem, want als Ziggoklant zou ik daar geen hinder van ondervinden, zo blijkt uit de folder van Cogas  die ik begin januari in de bus kreeg. En Ziggo? Die zei niets. Helemaal niets.

Ziggo blijft op coax beschikbaar zegt Cogas

Ziggo blijft beschikbaar zegt Cogas januari 2014

Ziggo zei niets

Dat Ziggo en Cogas toen vol in onderhandeling waren wist ik niet. Ik had geen idee. Toen werd het juni, en stapte ik met mijn privé-account over naar Ziggo zakelijk. Op dat moment wist Ziggo al dat ze ging stoppen met me. En weer zei Ziggo niets. Helemaal niets. Wèl een nieuwe ontvanger laten kopen trouwens. Ik ben achteraf nog blij dat ik geen zakelijk mailadres van Ziggo heb gebruikt, dan had ik daar nu weer afscheid van moeten nemen. Lullig met al het briefpapier e.d. dat je dan net hebt laten drukken.  

Overstappen was nog nooit zo makkelijk

Vier maanden later, half oktober kregen wij een brief van Ziggo, een brief van Caiway en een brief van Cogas met de brochure: ‘Overstappen was nog nooit zo makkelijk’. Eindelijk zei Ziggo ook wat. Ja, ze stoppen met ons als klant. Want, zo stelden ze: “Cógas heeft besloten de de overeenkomst met Ziggo te beëindigen”. Cogas is de kwaaie dus. Niet Ziggo. “Arme, arme, Ziggo” Yeah right!

Even laten gaan

Ik heb het allemaal even laten gaan, de storm zien razen. Ik dacht stiekem, Ziggo ziet na alle media-aandacht wel in dat dit niet kan. Die draait wel bij, komt nog wel met een goedmakertje. De emailadressen mogen toch mee, ze blijven toch op de coax, er komt nog een speciale aanbieding voor zakelijke klanten. Zoiets. We zijn toch al jaren vriendjes? Dat is toch wat waard? Maar nee hoor. Al wat ik kreeg was de reminder dat ik toch ècht moet gaan. En een bedankje. Inderdaad, ze bedankten me hartelijk dat ik klant bij ze ben geweest.

Ziggo, waarom?

  • Waarom wil je niet voor glasvezel betalen, ben ik als trouwe klant dat niet waard?
  • Waarom mag ik ook niet bij je blijven op die Coax-kabel die nog steeds naar mijn meterkast loopt?
  • Als ik dan weg moet, waarom mag ik onze e-mailadressen niet meenemen, zoals het ook met een telefoonnummer werkt?
  • En waarom doe je net alsof jij hier niets aan kunt doen? 

Ziggo, waarom neem je mij als klant niet serieus?

Tagged: , , , , , ,

Comment (1)

  1. Vanmiddag zag ik een oproep op LinkedIn waarin Ziggo zakelijke klanten vraagt zich aan te melden. Krijg je een tablet cadeau. Dat was te toevallig natuurlijk. Ik reageerde dat ik dt heel graag zou willen, met een link naar deze blog. Ik zag zojuist dat mijn link verwijderd is. Dat is waarschijnlijk makkelijker dan reageren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Contact

Bel, mail, volg! Of vul het formulier in.