Verhalen vertellen

Storytelling is verhalen vertellen. In tekst, foto’s, video, of ouderwets van mond tot mond. Storytelling is brandbuilding pur sang. Of in gewoon Nederlands: het brengt een merk tot leven. Het is een hele krachtige vorm om te laten ervaren waar een merk voor staat.

Storytelling leent zich niet voor iedere boodschap. In pure actiemarketing zou ik het niet direct toepassen. Maar daar waar het om merkwaarden, en merkbeleving gaat, is het een hele impactvolle vorm. Zowel extern als intern.

Storytelling in externe communicatie

In alle vormen van branding is storytelling cruciaal. Storytelling is pure merkbeleving. Daarin kun je verschillende invalshoeken kiezen. De ontstaansgeschiedenis van het merk, de passie van leiders van het merk, de beleving van afnemers van het merk, het is allemaal denkbaar. Ook de vorm is in de kern vrij: Een filmpje op Youtube, een ouderwetse testimonial, een blog, een prezi met quotes of foto’s, het kan allemaal bij storytelling.

Storytelling is emotie

Tot zover de vorm. Bij storytelling gaat het natuurlijk om de boodschap. Zaak is te raken. En als je wilt raken, zul je uit je normale comfortzone moeten durven stappen. Storytelling is emotie. Hoe eerlijker en puurder de boodschap, hoe hoger de impact. Wat wil je nou echt vertellen? Hoe dicht wil je bij je stakeholders komen? En hoeveel durf je daarvoor van jezelf, je product of je bedrijf te laten zien?

Storytelling in interne communicatie

In interne communicatie gaat het vaak om het creëren, versterken of veranderen van de bedrijfscultuur. De doelen zijn helder, nu moeten de neuzen die kant nog op. Op strategisch niveau is storytelling een prachtig middel voor alignment, zowel in succesvolle bedrijfsculturen als bij verandermanagement of het samensmelten van meerdere culturen. Bij storytelling worden gedeelde of gewenste normen en waarden vertaald in herkenbare emoties. De gezamenlijke (nieuwe) norm wordt geladen, gevoeld, belangrijk gemaakt en een gezamenlijke beleving gecreëerd. Nieuwe herinneringen worden gemaakt. Er worden communities om een verhaal gevormd. De bedrijfscultuur wordt versterkt.

De magie van de juiste woorden

Ik hou van verhalen schrijven. Een goede tekst emotioneert. Overtuigt. Het is magisch als je de juiste woorden weet te vinden. Als je weet dat je raakt. Maar tekstschrijven is – heel praktisch – ook een functioneel middel om een doel te bereiken. En tekstschrijven staat zelden op zichzelf. Tekst is meestal onderdeel van een contentconcept of een plan. Als ervaren tekstschrijver help ik je graag met de juiste teksten voor je plan. 

terug

Contact

Bel, mail, volg! Of vul het formulier in.